Blogger Layouts

Tuesday 9 August 2011

Riots in London..

Assalamualaikum..
Jumpe lagi kite kat blog ni. Hari topic yang aku nak bincang ni ialah London riot. Seperti yang kite taw (aku tak taw la korang taw ke tak kan) kat london skang ni tgh kacau bilau..pemuda-pemudi diorang ngah ber riot kat banda tu. Truk gile situasi nye.

Ni la Mark Duggan.
Semua ni berlaku pas kematian seorang pemuda bernama 'Mark Duggan'. Di pecayai kematian si Mark ni yang mencetuskan riot kat engaland skang ni. Kenapa plak camtu erk? camni cite nye. Mark Duggan ni seorang pemuda berketurunan "kulit gelap". Berumur 29 tahun mempunyai 4 orang anak. Die di kaitkan dengan gangster kat London tu. So police kat London ape lagi buru dan bunuh la. Tapi pembunuhan die tu yang menjadi masalah. Police cakap diorg tembak sebab Mark Duggan ni balas tembakan dorang (aku baca dalam surat khabar) tp ade saksi mengatakan The Scotland Yard (nama pasukan police kat England) tembak dengan sengaja untuk membunuh. Saksi cakap si Duggan ni da meniarap kat lantai untuk serah diri tp polis datang tembak 4 kali. Maknanye membunuh ngan niat la. Tu yang menjadi trigger or dalam Bahasa Melayu pencetus kekacauan kat London tu. Bermula ngan kawan2 die,sedara mara die,n trus di join semua orang muda. Tapi sbnarnye kebanyakan yang join tu tak taw pown pe sbb riot tu. Diorang amik kesempatan dari kekacauan tu nak merompak,mencuri barang-barang kat kedai2 kat situ. Banyak kedai musnah,kene bakar lagi,pecah. Polis tak ley wat pe. Diorang siap gaduh ngan polis nih..truk gle. Kat bawah ade gamba2 yang best.










So btol la kene ngan lagu "London bridge is falling down" tu. Memang on the way falling ni. Kerajaan England ngah terdesak mencari penyelesaian terbaik utk masalah ni. Harap2 cepat la selesai. Bukan pe rakyat kite pown ade kat sane malahan member2 aku pown ade gak kat sane. Semoga kamu semua di lindungi Allah hendaknye. So orang Malaysia sedar la. Korang sume nak wat camni ke?menyusahkan pelbagai pihak. Merentuhkan ekonomi negara and mencemar nama baik negara kita. Aku takmo. Korang camne?toksah la wat demonstrasi jalanan tu. Nanti camni jgk jadinya. So baik kite dok umah,relax lepak je. Kan aman. So akhir kata dari aku Lu Pkir La Sendiri.
**Cepat la abis,aku nak tgk bola ni..season baru da mula..nyusahkan btol la!!

0 comments: